“Het gaat onder andere over fietsstraten of extra fietsstroken. Voorbeelden van steden zijn Brussel, Berlijn en Parijs,
maar ook dichter bij huis: Zoutleeuw, Tongeren, Hasselt, Kinrooi …” De tijdelijke maatregelen voor fietsers blijken in heel wat steden zo’n succes dat het er een blijvende situatie is geworden. De bevolking is tijdens de coronaperiode immers massaal op de fiets gesprongen en die steden proberen
dat zo te houden. Peter Van Dam verwijst dan ook naar maatregel 29 van het klimaatactieplan van de stad Sint-Truiden. Die maatregel wil een ambitieus fietsbeleid in de praktijk brengen door, onder andere, fietsstraten aan te leggen. Groen Sint-Truiden pleit er bijgevolg voor om op korte termijn in het hele centrum in fietsstraten te voorzien. “Morgen start de eerste schooldag en we zullen opnieuw veel kinderen en jongeren in de straten mogen verwelkomen.
Wat een gemiste kans om niet eerder op fietsstraten in te zetten, ondanks ons aandringen!” zegt Peter Van Dam. “We hadden onze kinderen op 1 september vrij kunnen laten bewegen in een veilige verkeersomgeving waar ze met hun fiets voorrang hebben op de auto.